بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحيم‌

الْحَمْدُ وَ الثَّنَاءُ لِعَيْنِ الْوُجودِ. والصَّلَاةُ عَلَي‌ وَاقِفِ مَوَاقِفِ الشُّهودِ، وَ عَلَی‌ آلِهِ اُمَناءِ الْمَعْبُودِ.

1) پروردگار متعالی در این آیه خبر عطای خیر کثیر را به افرادی که لایق هستند را می‌دهد و خداوند می‌داند که خیرکثیر چیست:

ُیؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿ بقره۲۶۹

(خدا) به هر كس كه بخواهد حكمت مى ‏بخشد، و به هر كس حكمت داده شود، به يقين‏، خيرى فراوان داده شده است‏؛ و جز خردمندان‏، كسى پند نمى‏ گيرد.

2) توصیه های انوار مطهّره علیهم صلوات الله :

(زهرای مرضیه علیها السلام):

 اللَّهُمَّ فَرِّغْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ وَ لَا تَشْغَلْنِی بِمَا تَکَفَّلْتَ لِی بِهِ وَ لَا تُعَذِّبْنِی وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُکَ وَ لَا تَحْرِمْنِی وَ أَنَا أَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ ذَلِّلْ نَفْسِی وَ عَظِّمْ شَأْنَکَ فِی نَفْسِی وَ أَلْهِمْنِی طَاعَتَکَ وَ الْعَمَلَ بِمَا یُرْضِیکَ وَ التَّجَنُّبَ لِمَا یُسْخِطُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خدایا مرا براى کارى که به خاطر آن آفریده شده‏ام آسوده خاطر قرار ده و مرا به آنچه که خود متکفّل آن گردیده‏اى مشغول مدار، و در حالى که از تو طلب غفران و بخشش مى‏کنم عذابم مکن، و در حالى که از تو درخواست مى‏نمایم محرومم مساز. پروردگارا نفس مرا در نظر خودم خوار و ذلیل، و شأن و منزلت خودت را در نظرم بزرگ بدار، و طاعت نسبت به خودت و عمل به آنچه که خوشنودى و رضاى تو را فراهم‏ مى‏سازد، و اجتناب از آنچه که تو را به خشم مى‏آورد، به من الهام فرما، اى بخشنده‏ترین بخشندگان.

3) از توصیه های آیت الله حایری شیرازی(ره):

حرکت صحیح: حرکت آدمی باید بین دو خط باشد: خط غرور و خط یأس.

اگر به سوی غرور رفت، حرکت را لازم نمی بیند اگر به سوی یأس گروید، حرکت را منتج نمی بیند. هر لحظه که انسان حرکت را غیر لازم یا غیر منتج دید، توقف می کند چون غرور و یأس در کار است. پای خوف و رجا هم در بین است زیرا خوف غرور را می شکند و رجا یأس را.

تجمع فکر: حرف پراکنده نزنید و حرف پراکنده را گوش نکنید تا فکرتان پراکنده نشود.

4) و ترنم نمایید این گلچینی از بهترین اشعار مولوی(ره):

بی عشق نشاط و طرب افزون نشود            بی عشق وجود خوب و موزون نشود

صد قطره ز ابر اگر به دریا بارد                      بی‌جنبش عشق در مکنون نشود‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید